Google Alerts som mätverktyg


När Google lanserade Alerts för en dryg månad sen, tänkte jag att det kanske kunde användas som mätverktyg för att ha koll på antalet omnämningar i Twitter, bloggar och andra öppna kanaler. Efter att ha testat så är resultatet: sådär. En alert på hashtaggen #chalmerslibrary och chalmers bibliotek visar att det mest är våra egna tweets och nyheter på webbplatsen som syns i alerts-rapporteringen. Men det är klart, en och annan extern notis har kommit med. Google Alerts kan på så sätt användas som ett mätverktyg. Ex: Ett mål för bibliotekets verksamhet i Twitter är att antalet omnämnande ska uppgå till 30 på ett år. Då är det ändå ett helt okej gratisverktyg.

I övrigt så passar Google Alerts bra för den egna omvärldsbevakningen. Jag vill hålla koll på vad som skrivs om Vivecas och min bok Nyttovärdering av bibliotek, och har därför lagt in en alert på det. Resultatet har jag valt att få visat i Google Reader som jag använder som RSS-läsare. man kan välja att få det på mail också. Självklart så kan man lika gärna göra en sökning då och då, men har du lagt en alert så glömmer du det inte😉

Google Alerts

Kommentera

