Bilden av biblioteket


Den 18 november arrangerades en konferens om bibliotekets varumärke i Stockholm. Jag var inbjuden som talare, så jag passade på att göra verklighet av min idé att använda läsarkommentarer som imageundersökning. När Linnéstadens bibliotek i Göteborg var nedläggningshotat i höstas kom det in över 200 läsarkommentarer till Göteborgs-Posten. Jag gick igenom alla kommentarer, och plockade ut de ord som folk använde när de beskrev biblioteket. Sen ”körde ” jag orden i wordle, och fick ett fint litet ordmoln som såg ut så här: Linnéstadens bibliotek Jag kunde inte låta bli att göra samma sak med 10 inlägg på Biblist, som diskuterade bibliotek. Det blev så här:

Är detta månne bibliotekets image och identitet?

/Viveca

One thought on “Bilden av biblioteket

Kommentera

