”Jag är en biblioteksnörd”


Jag kom att tänka på en artikel i Damernas Värld som jag läste för ett tag sen. Fick leta fram den urrivna artikeln hemma i högarna då den inte fanns tillgänglig på nätet (Mediearkivet indexerar DV från mars -09).  Alice Bah Kuhnke är en biblioteksnörd som idag då och då går till Stockholms stadsbibliotek för att få en paus från vardagen. Hon älskar bibliotek, har alltid gjort det, och vad som är intressant för mig är att hon funderar över bibliotekets nytta och sätter in det i ett samhällspolitiskt resonemang. Alice är chef för tankesmedjan Sektor 3 och  borde förresten vara en given föreläsare på nästa stora bibliotekskonferens! Några citat och stories från artikeln ”Jag är en biblioteksnörd” (jan el feb 2009):

”När jag var liten bodde vi mitt i skogen. När bokbussen kom var det höjdpunkten på min vecka. Jag gick in, satte mig längst bak i bussen, plockade ihop högen med böcker personalen gjort åt mig – de visste ungefär vad jag var intresserad av – och satt där inne och läste i de kanske två timmar som bussen var i Horda.”

”Genom böckerna har jag ju upplevt så mycket: varit föremål för Prins Valiants beundran i mängder av böcker, hjälte i Sagan om Ringen-böckerna… Jag fick uppleva alla de stora känslorna genom böckerna. Kärlek, svek, sorg.”

”Det är en häftig stämning i allt det här tysta. Den inger lugn och sans. Även den mest högljudda person blir något mer eftertänksam i dessa rum.”

”Det finns inte ord för hur viktigt det är att bibliotek finns i stadsbilden. Att det också finns rum för platser fyllda av kultur och tradition, vår egen och andras. Visioner, drömmar och forskning. Resultat och historia. Det är ju allt, allt, allt! Hela världen finns i våra bibliotek. Ska vi bara ha platser för köp och sälj eller ska vi ge utrymme i våra gallerior för förkovring och perspektiv? Tror vi på mångfald eller enfald?”

”Varje gång en bok lånas ut ökar dess värde med vad den omsätter i kunskap, lärdom och perspektiv på livet. Vi tar för lätt på det här när biblioteken hotas. Det blir bara en fattig och ointellektuell diskussion.”

Sektor 3 kommer ev. att väcka debatt om hur vi lär och varför, kring problematik om lärande och bildning. Och där kan biblioteken vara en del av diskussionen!

/Linnéa

Kommentera

