Signumundersökning


Viveca och jag pratade om nyttovärdering på konferensen Bibliotek Värmland i går.  För första gången tog vi upp den signumundersökning som jag gjorde på Göteborgs stadsbibliotek, men som vi sen valde att inte ta med i vår bok. Flera blev intresserade av undersökningen, så här kommer dokumentet! Jag samlade in statistik på inköp, utlån och bestånd per signum för år 2007. Vitsen med en sån här undersökning är att se om man köper in rätt saker. Man kan göra ytterligare en stapel för befolkningsunderlaget i sin stad eller kommun. Genom att matcha statistiken med specifika befolkningsgrupper, t ex barn eller vissa språkgrupper, kan man se hur bra man når ut med bibliotekets media. ROI-kalkylatorn finns att se under fliken Dokument. Om du vill ha en upplåst version för att labba med kan du maila mig så skickar jag det. linnea.sjogren@kultur.goteborg.se

Signumundersökning på Göteborgs stadsbibliotek. Inköp, bestånd och utlån 2007 för olika signum: signum-inkop-bestand-utlan

/Linnéa

Kommentera

