Personasmetoden


Under hösten har vi planerat att i två seminarier ta upp personasmetoden. Vi har skrivit helt kort om den i vår bok. Att skapa personas är ett spännande sätt att förhålla sig till marknadsföring och målgrupper, så vi vill gärna lyfta fram metoden som ett inspirerande verktyg. Det handlar om att bygga ett fiktivt persongalleri som motsvarar de kunder man har eller vill ha. De egenskaper man ger dem ska vara förankrade i intervjuer, statistik och kundundersökningar. I vår bok refererade vi till danska källor, och vi hittade idag en spännande kurs i Danmark: http://www.tankevirksomheden.dk/tv2008/kurser/personas_og_målgrupper.aspx

Det verkar som om it-världen kommit långt med detta koncept, läs till exempel denna artikel: http://research.microsoft.com/users/jgrudin/publications/personas/Pruitt-Grudin.pdf

/Viveca

3 thoughts on “Personasmetoden

  1. Hej Viveca!
    I början av september hade vi höstkickoff för projekt Bibliotek24, där vi bl a arbetar med att ta fram en ny söktjänst.
    En av dagarna hade vi workshop, där en av uppgifterna var just att ”skapa” fiktiva personer, för att på så vis kunna komma vidare i arbetet med innehållet i söktjänsten/försöka se målgrupper. Jag kan lova att det var roligt att lyssna till redovisningen:) Blir spännande att se om vi lyckats ”pricka in” några…

  2. Jag stötte på personas för några år sedan när jag gick en kurs i användarcentrerad systemdesign. Då satte jag ett rejält utropstecken i kurskompendiet, för jag hade lärt mig en i princip identisk metod när jag pluggade som ”theatre major” i USA på 80-talet.

    Skådespelaren måste själv fylla ut konturerna på sin rollkaraktär, och när du jobbat med det ett tag blir karaktären ”levande” för dig. Du får mycket lättare att tänka dig in i hur någon annan fungerar. Det är väldigt effektivt för att komma ifrån sin egen horisont – något som är centralt när man ska skapa och utvärdera något som andra ska använda.

    Kul att något jag nästan glömt dök upp i ett annat sammanhang – ibland känns livet som ett memory-spel!

  3. Spännande! Idag när jag gick och funderade på hur jag ska utvärdera den 23saker-kurs (om webb 2.0) som vi kör på biblioteket jag jobbar på, kom jag på att jag nog kan använda personasmetoden! Om jag först gör en enkät, sen några intervjuer och därefter skapar några personas som illustrerar kollegorna, så blir det enklare att planera intern utbildning osv🙂 Undrar vad kollegorna säger om jag gör personas på dem…
    /Linnéa (en av bloggägarna)

Kommentera

