Yrkesvalstest på Facebook


På Facebook finns nu ett test som tar reda på vilket yrke som passar dig. Lite kul är det faktiskt :) Jag tänkte direkt att det påminde om personasmetoden. Utifrån det du skrivit i din logg på Facebook sys ett förslag på yrkesval ihop. Jag var tvungen att göra det ytterligare en gång för att se om jag blev samma, och faktiskt så låg båda förslagen väldigt nära varandra. Båda handlade om mat och innovation. Första gången blev jag mikrobiolog på Arla foods innovation. Testet är kopplat till en yrkesvägledande informationssajt, så det finns faktiskt en god tanke bakom. Kan säkert vara effektivt för att nå framtidsrådvilla ungdomar.

Personasmetoden går ut på att fiktiva användare/personer skapas utifrån data som statistik och intervjuer. Här ser vi även inslag av storytelling.

Här ”analyseras” det jag skrivit på min Facebook-logg i en maskin. Tomtar (har jag verkligen skrivit om tomtar?) och mat (det skriver jag ofta om) sprutas ut:

Resultatet:

Linnéas alter ego som läskedryckssmaksättare i Tyskland:

Ps. Jag är f.ö. väldigt negativt inställd till smakämnen och läskedrycker.

Kommentera

